AKKUŞLAR | FRENKA
 
| |
Tüm Ürünlerimiz
 »  Fren Diskleri
 »  Fren Kampanaları
 »  Karşılaştırma Tablosu   
 »  Teknik Bilgiler   
   
  »  TEKNİK BİLGİLER
FREN DİSKLERİNDE GÖRÜLEN PROBLEMLER
AŞINMA
GÖRÜNÜM
Fren yüzeyinde aşınma olarak görülür.
 
OLUŞMA SEBEBİ
Normal çalışma koşullarında oluşur.
 
YAPILMASI GEREKEN
Diskleri değiştiriniz.
 
 
KILCAL ISI ÇATLAĞI
GÖRÜNÜM
Kılcal ısı çatlakları olarak görülür.
 
OLUŞMA SEBEBİ
Normal çalışma koşullarında diskin normal olarak ısınıp soğumasından oluşur.
 
YAPILMASI GEREKEN
Eğer çatlaklar 1.5 mm'den daha derinleşmemişse yeniden tornalayınız.

Yada yeni disk ile değiştiriniz.
 
 
ÇATLAMA
GÖRÜNÜM
Derin yüzey çatlakları olarak görülür.
 
OLUŞMA SEBEBİ
Aşırı ısınma sebebiyle oluşur.
 
YAPILMASI GEREKEN
Diskleri değiştiriniz.

Kaliper çalışmasını kontrol ediniz.

Araç, dingil ve tekerler arasındaki balansı kontrol ediniz.
 
 
SERT BENEKLER
GÖRÜNÜM
Frenleme yüzeyinde yüksek kalmış sert ve farklı renkli benekler olarak görülür.
 
OLUŞMA SEBEBİ
Normal çalışma koşullarında diskin normal olarak ısınıp soğumasından oluşur.
 
YAPILMASI GEREKEN
Toleransların izin verdiği ölçüde tornalanarak temizlenebilir.

Devam ederse diski değiştiriniz.
 
 
ÇİZİLMİŞ AYNA YÜZEYİ
GÖRÜNÜM
Diskin aynasında çizikler olarak görülür.
 
OLUŞMA SEBEBİ
Bir çeşit aşınma şeklidir.

Balata demirinin aynaya teması sonucu oluşur.
 
YAPILMASI GEREKEN
Eğer derinliği 0.5 mm'yi aşmıyorsa yeniden tornalayınız.

Yeni disk ile değiştiriniz.

Balataları kontrol ediniz.
 
 
MAVİ RENKLENME
GÖRÜNÜM
Disk yüzeyinde mavi renklenme olarak görülür.
 
OLUŞMA SEBEBİ
Aşırı ısınma.

Sert frenleme.

Frenleme dengesizliği.
 
YAPILMASI GEREKEN
Fren sisteminin balansını kontrol ediniz.

Diskin kalınlığını kontrol ediniz.

Kaliper ayarını kontrol ediniz.
 
 
SÜRTÜNME DENGESİZLİĞİ
GÖRÜNÜM
Ayna yüzeyinde fren uyuşmazlığı olarak görülür.
 
OLUŞMA SEBEBİ
Oldukça yüksek sıcaklık.

Aşırı frenleme.

Frenleme dengesizliği.
 
YAPILMASI GEREKEN
Kaliper boşluğunu ve çalışmasını kontrol ediniz.

Fren balansını kontrol ediniz.
 
 
KOROZYON
GÖRÜNÜM
Diskin abs sensörlerinde paslanma olarak görülür.
 
OLUŞMA SEBEBİ
Diskin abs bölümündeki pas önleyici maddenin başarısız olması.
 
YAPILMASI GEREKEN
Tel fırçayla dişlerdeki pası temizleyiniz.

Paslanma önleyici madde ile tekrar kaplayınız.
 
FREN KAMPANALARINDA GÖRÜLEN PROBLEMLER
 
ÇİZİLMİŞ FREN YÜZEYİ
GÖRÜNÜM
Frenleme yüzeyinde açıkça çizikler olarak görülür.
 
OLUŞMA SEBEBİ
Fren pabucunun kampanaya teması.

Aşırı sert balatalar.
 
YAPILMASI GEREKEN
Balataları ve kampanayı değiştiriniz.
 
 
KIRIK BAĞLANTI ÇEMBERİ
GÖRÜNÜM
Kampana bağlantı çemberinden kopmuş olarak görülür.
 
OLUŞMA SEBEBİ
Fren sisteminin aşırı basıncı.

Aşırı yüklenmiş dingil.

Uluslararası standartlara göre üretilmeyen döküm yüzünden zayıf mekanik mukavemet.

Aşırı ısınma - hızlı soğuma
 
YAPILMASI GEREKEN
Kampanayı değiştiriniz.
 
 
AŞIRI ISINMA
GÖRÜNÜM
Mavileşme etkisi olarak görülen mavi/sarı renk bozukluğu.
 
OLUŞMA SEBEBİ
Kampana çok fazla ısı birikmesine maruz kalmıştır.

Yanlış pabuç ayarı.

Çok aşırı sert balatalar.

Fren pabucunun kampanaya sürekli teması.
 
YAPILMASI GEREKEN
Balataları ve kampanayı değiştiriniz.

Frenlerin doğru ayarlandığından emin olunuz.
 
 
OVALLİK
GÖRÜNÜM
Kampana yüzeyinde dengesiz aşınmalar.

90° ölçüldüğü zaman a ve b çaplarının farklı çıkması.

Sürücü ayak freni uyguladığında sarsıntı ve titreşimden bunu anlayabilir.
 
OLUŞMA SEBEBİ
Kampana sert bir yüzeye düşürülmüş olabilir.

Kampananın dış yüzeyine sert etki uygulanmış olabilir.

Tornalama esnasında kampana düzgün tutulmamış olabilir.
 
YAPILMASI GEREKEN
Toleransların izin verdiği ölçüde kampana yeniden torna edilebilir.

İzin verilen ölçünün dışındaysa yeni kampana ile değiştiriniz.
 
 
KILCAL ISI ÇATLAĞI
GÖRÜNÜM
Frenleme yüzeyinde kısa ve ince çatlaklar olarak görülür.

İlk zamanlarda frenleme permormansını etkilemeyebilir ancak düzenli aralıklarla kontrol edilmelidir.
 
OLUŞMA SEBEBİ
Fren balatasının yüzeyinde aşırı ısınma.

Kampananın devamlı olarak ısınma ve soğuması.
Uygulama için yanlış kampana kullanılması (örn. Kamyon kampanasının otobüste kullanılması).
Yanlış balata kullanımı.
 
YAPILMASI GEREKEN
Kılcal çatlakların daha ciddi çatlaklara dönüşmesini öğrenmek için kontrole gidiniz.

Eğer oluşmuşsa kampanayı değiştiriniz.
 
 
PARLAMIŞ KAMPANA
GÖRÜNÜM
Frenleme yüzeyinde aynamsı bir görünüm.

Frenleme performasında azalma.
 
OLUŞMA SEBEBİ
Balataların çok sert olması.

Aracın sürekli yüksüz olarak kullanılması.
 
YAPILMASI GEREKEN
Kampananın fren yüzeyini zımparalayınız.

Uygulama için daha doğru bir balata kullanınız.
 
 
ÇATLAK KAMPANA
GÖRÜNÜM
Fren yüzeyi boyunca geniş çatlaklar olarak görülür.
 
OLUŞMA SEBEBİ
Hızlı ve aşırı ısınıp soğuma (termal şok)

Uluslar arası standartlara göre dökülmeyen ve tornalanmayan kampanalar.

Yanlış fren ayarı.
 
YAPILMASI GEREKEN
Fren sistemindeki hataları kontrol ediniz.

Sürtüşme özelliklerini kontrol ediniz.

Kampanayı değiştiriniz.
 
 
SERT BENEKLER
GÖRÜNÜM
Frenleme yüzeyinde yüksek kalmış sert ve farklı renkli benekler olarak görülür.
 
OLUŞMA SEBEBİ
Normal çalışma koşullarında, diskin normal olarak ısınıp soğumasından oluşur.
 
YAPILMASI GEREKEN
Toleransların izin verdiği ölçüde tornalanarak temizlenebilir.

Devam ederse diski değiştiriniz.
 
 
YAĞLANMIŞ KAMPANA
GÖRÜNÜM
Fren yüzeyinde gres veya yağ kalıntısının leke yapması.

Sürücü ayak freni uyguladığında titreşim hissedebilir.
 
OLUŞMA SEBEBİ
Hatalı poyra yağ keçesi.

Hatalı yağlama sistemi.

Aşırı gres kullanımı.
 
YAPILMASI GEREKEN
Bütün parçaları temizleyiniz.

Balataları değiştiriniz.

Poyrayı yada yağ keçesini değiştiriniz.

Yağlama sistemini kontrol ediniz.
 
 
İSTİFLEME
GÖRÜNÜM
Kampanaları yan koymak ovallik sorunları oluşturabilir.

Kampanaları birbirleri içerisine koymak yüzey şekillerine ve ovallik sorunlarına yol açabilir.
 
 
 
    •  FREN KAMPANASI VE FREN DİSKİ HAKKINDA GENEL BİLGİLER
KAMPANA VE DİSKLERİ UZUN SÜRE KULLANMAK İÇİN;
  • Aracınızı istihab haddinden daha fazla yüke maruz bırakmayın.
  • Aracınızı minimum fren kullanacak şekilde yönetmeye çalışın.
  • Kampana poyraya bağlanırken parçalar üzerinde deformasyon oluşturacak aşırı güç kullanımından kaçının. (kampananın poyraya balyoz ile vurularak takılması-çıkarılması gibi)
  • Frenlerin periyodik bakımını mutlaka yaptırın.
  • Kampana ile balata arasındaki mesafe (fren ayarı) sürekli kontrol ettirilmelidir. Ayrıca bu durum yakıt tüketimini de artırır.
  • Kampana ve/veya diskler sıcak iken su ile temastan kaçınılmalıdır. Bu durum kampana ve disklerde çatlamalara neden olacaktır.
  • Kampana ve/veya diskler sıcak iken park frenleri (el freni) çekili konumda bırakılmamalı, soğuması beklenilmelidir. Aksi takdirde kampana veya fren disklerinde ovallik oluşabilir.
 
FREN KAMPANASI NE ZAMAN YENİLENMELİDİR?
  • Çap ölçüsü maksimum seviyeye gelmiş (bitmiş) kampanalar
  • Aşırı ısınmaya maruz kalmış kampanalar
  • İçinde sert benekler oluşan kampanalar
  • Çatlamış kampanalar
  • Bijon delikleri deforme olmuş kampanalar
  • Balata yüzeyinde torna ile düzeltilemeyecek derecede derin çizikler olan kampanalar
  • Kontrol edildiğinde ovalleşme tespit edilen kampanalar
  • Tam etkili fren performansı alabilmek için kampana ve diskler çift olarak değiştirilmelidir.
 
    •  FRENKA’DAN ÖNEMLİ TAVSİYELER
  • Yeni bir fren kampanasının poyraya takılmadan önce kampana ile poyranın temas edeceği kısımlarda herhangi bir pas, çapak, çizik gibi balansı etkileyebilecek bir kusur var ise öncelikle bunların temizlenmesi, daha sonra kampananın poyraya takılmasını ve takıldıktan sonra kampana, poyra, jant ve tekerlek bağlı iken çok ince bir toz paso ile balansın alınmasını önemle tavsiye ediyoruz. Bunun sebebi olarak da kampana ile poyra birbirinden bağımsız parçalar olduğu için hiçbir zaman sıfır balansı veremezler. Bunun için parçalar birbirine bağlı iken ince bir toz paso ile sıfırlama yapılması en doğru işlemdir. Bu, kampananın veya poyranın balansı bozuk üretildiği anlamına gelmez ama parçalar birbirinden bağımsız üretildiği için tek parçanın balansının sağlayamaz. Bağlı iken torna ederek kampana ve poyrayı tek bir parça haline dönüştürürcesine bu işlemi yapmış oluyoruz ve bu şekilde takılmasını önemle tavsiye ediyoruz.

  • Fren kampanaları ve fren disklerinde görülen hataların yarısından fazlası aşırı ısınma ile alakalıdır. Fren kampanası ve fren diski, pik dökümden imal edildiği ve sürekli balata ile sürtünmeye maruz kaldığı için ısınan parçalardır. Bu konuda fren kampanasının ve diskinin ömrünü uzatmak konusunda araç kullanıcılarına bir takım görevler düşmektedir.
Kampana ve diskleri ısıtmamak için;
  • Aşırı tonajdan kaçının.
  • Mümkün olduğu kadar retardar freni kullanarak hızınızı düşürmeye çalışın.
  • Özellikle inişli yollarda küçük vitesle inerek freni minimum seviyede kullanın.
  • Yine de parçalar ısınmışsa kesinlikle su ile soğutmaya çalışmayın, kendi kendine soğumasını bekleyin.
  • Parçalar sıcak iken, imdat frenleri çekili halde aracı park etmeyin. Bu fren kampanası veya diskin ovalleşmesine sebebiyet verecektir.
  • Kampanaları veya diskleri poyraya takarken balyoz veya çekiç kullanılmamalıdır. Parçalar pik döküm olduğu için kırılabilir.
 
  © 2013 www.akkuslar.com.tr. All rights reserved. Tüm hakları saklıdır.
| Anasayfa | Kariyer | Bize Ulaşın |   Facebook   Twitter   Youtube   |
Konya O.S.B. T. Ziyaeddin Cad. 7 Nolu Sk. No:26 Konya / TÜRKİYE   T: +90 332 239 21 30   F: +90 332 239 21 35   akkuslar@akkuslar.com.tr